Het Lichaam

(bron: Marjolein Dubbers)

Over voeding en het lichaam valt veel te vertellen. Je energie niveau, je emoties, je gezondheid alles wordt erdoor beinvloed en vaak sterker dan je denkt. In het onderstaande stuk een aantal krachtige tips. Nergens heb ik ze zo helder en krachtig gevonden dan in het stuk van Marjolein. Hier een samenvatting.

  • Drink voldoende water om uitdroging te voorkomen
    We bestaan zelf voor zo’n 60% tot 70% uit water en onze hersenen maar liefst voor zo’n 85 procent. Steeds meer onderzoek wijst uit dat we onszelf vaak ongemerkt en ongewild uitdrogen. Als je een droge mond hebt, ben je echt te laat. Vaak blijkt een gevoel van honger geen honger maar dorst te zijn, maar dat beseffen we vaak niet.
    Heb je honger, drink dan eerst een of twee grote glazen water. De kans is groot dat je trek over is, of in ieder geval een stuk minder. Ben je duf in je hoofd en heb je concentratieproblemen, neem dan twee glazen water. Hetzelfde geldt voor gevoelens van angst, depressie, prikkelbaarheid, ontevredenheid. Kom in beweging, adem een paar keer diep in en uit en drink een paar glazen water, en zie wat het met je doet.

 

  • Eet zo natuurlijk mogelijk
    Zoals ik in deel 1 heb uitgelegd zijn we heden ten dage nog steeds gebouwd op natuurlijke voeding: fruit, groente, noten, zaden, knollen, eieren en vis en
    vlees. Je lichaam herkent deze voedingsmiddelen. Met deze producten houd je je hormoonhuishouding als vanzelf in balans.
    Ik schat in dat we 90 procent van het voedselaanbod in de supermarkt niet natuurlijk mogen noemen. Het is chemisch bewerkt en bevat allerlei E-nummers; geur-, kleur- en smaakstoffen die niet natuurlijk zijn en door ons lichaam niet worden herkend als voedsel. En dan heb ik het nog niet over de conserveringsmiddelen en de resten van bestrijdingsmiddelen en antibiotica die erin zitten. Om nog maar te zwijgen over MSG ofwel mononatriumglutamaat dat in een groot deel van de bewerkte voedingsmiddelen zit en een overduidelijke link heeft met obesitas. Soms verbaas ik me er wel eens over dat veel mensen eigenlijk nog redelijk vitaal zijn bij het eten van zoveel niet-natuurlijk voedsel. Het kost het lichaam namelijk heel veel energie om lichaamseigen te maken wat lichaamsvreemd is.

 

  • Eet zoveel mogelijk vers en biologisch
    Dit is een logisch vervolg op powertip 1. Streef ernaar om zoveel mogelijk verse, natuurlijke, pure en schone voeding te eten. Daar ben je op gebouwd. Gelukkig zien we steeds meer biologische producten in de schappen van onze supermarkten. Het is belangrijk om met elkaar als consumenten te laten zien dat we dit waarderen door ze te kopen. Zo zullen er steeds meer biologische producten komen.
    Kies waar mogelijk voor producten met het Eko-keurmerk of andere biologische keurmerken zoals Demeter. Ze bevatten veel meer natuurlijke vitaminen, mineralen
    en sporenelementen dan niet biologische producten. Je krijgt dus gewoon meer voedingsstoffen binnen.

 

  • Eet genoeg vetten en eiwitten; doe rustig aan met koolhydraten
    Onze oer-overgrootmoeder at ongeveer 1/3 aan vetten, 1/3 aan eiwitten en 1/3 aan koolhydraten. Een mooie verdeling. Tegenwoordig bestaat ons menu soms voor meer dan 60 procent uit koolhydraten. Hallo! Wakker worden! Hier zijn we niet op gebouwd!

 

  • Wees niet bang voor vetten
    We zijn allemaal bang gemaakt voor vetten, terwijl dit de belangrijkste energieboosters zijn. Je lichaam heeft goede vetten nodig om voldoende energie te hebben. Ik ben ervan overtuigd dat veel vrouwen zo moe zijn omdat ze te weinig goede vetten eten. Daarnaast zijn ze nodig voor de aanmaak van belangrijke hormonen, waaronder testosteron, oestrogeen en progesteron.
    Nee, vet maakt niet dik en is niet slecht voor je cholesterol en hart- en bloedvaten. Uit onderzoek is gebleken dat dik worden én hart- en vaatziektes veel méér samenhangt met het eten van teveel koolhydraten en suikers dan teveel vetten.

 

  • Producten om voor 90 procent te vermijden
    • Suiker. Suiker is gewoon vergif voor je lichaam. Het is verslavend, geeft geen voedingswaarde en bovendien word je er dik van. Gevaarlijk goedje dus. De enorme opkomst van diabetes 2 in ons land heeft te maken met een veel te hoge inname van suiker en geraffineerde koolhydraten die ook een vorm van suikers zijn.
    • Suikervervangers en andere light-producten. Suikers worden vooral in light-producten vaak vervangen door chemische zoetstoffen zoals aspartaam. Ook vet wordt vaak vervangen door suikers of koolhydraten, terwijl we die juist willen vermijden. Alsjeblieft, blijf weg van light-producten, aspartaam en andere chemische zoetstoffen. Ze slopen je lichaam langzaam maar zeker.
    • Chemische E-nummers. Als je begonnen bent met etiketten te lezen,
      waarschijnlijk ook duizelen van alle E-nummers. Ze worden vaak toegevoegd
      producten langer houdbaar te houden en om geur, kleur en smaak
      In het boekje Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget kun je lezen
      E-nummers echt schadelijk zijn en je dus beter kunt vermijden.
    • Cafeïne en theïne. Die stoffen zitten vooral in koffie en zwarte thee. Ze bevorderen de aanmaak van het stresshormoon cortisol en gooien daarmee je hormoonhuishouding uit balans. Het is beter om deze te vermijden. Kruidenthee is een prima alternatief. Cafeïnevrije koffie kan ook, maar met mate.
    • Alcohol. Helaas, maar alcohol is een erkende vijand van onze lever, een belangrijk orgaan om onze hormoonhuishouding in balans te houden.
    • Melkproducten. Nee, melk is zéker niet goed voor elk. De mens is het enige zoogdier dat zijn leven lang melk blijft drinken en dan ook nog eens van een ander zoogdier. We zijn niet gebouwd op het drinken van melk. Veel mensen zijn er zelfs letterlijk allergisch of intolerant voor. Melkproducten zijn dus ook kaas, yoghurt, kwark, room en dergelijke. Heb je last van reumatische aandoeningen (artritis bijvoorbeeld), schrap dan alle melkproducten maar eens een tijdje.
    • Tarweproducten. De redenen om geen tarweproducten te eten, heeft te maken met het feit dat daar gluten in zitten, een vrij agressief eiwit waar veel mensen ongemerkt intolerant voor zijn geworden. Gluten zitten in tarwe, rogge, spelt, gerst en kamut, maar de meest agressieve gluten zit doorgaans in tarwe.

     

 

 

 

 

 

Over Solid-Life

Solid life is een praktijk die gericht is op persoonlijke ontwikkeling. Een tevreden mens is en mens dat gezond is in de relatie met zichzelf en anderen.


Privacy Policy
FAQ
Sitemap

Recente Blog Posts

Samenwerking

We werken graag samen met specialisten in andere vakgebieden. De erkenning tot de kennis en kunde van ieder zijn ervaring is de sleutel tot samenwerking. Samen zijn we compleet. Mocht je hierin interesse hebben, neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op